Saturday 14 August 2010

Journey to Nanga Merit

Projek Zoonosis di Nanga Merit adalah ekspedisi saintifik saya yang pertama bersama UNIMAS, walaupun saya pernah menyertai ekspedisi saintifik lain, tapi ini merupakan kali pertama di Borneo, 'Land of Headhunters'..

Ekspedisi ini berlansung selama 2 minggu tetapi saya sebagai koordinator kumpulan ke-2 cuma masuk seminggu selepas kumpulan pertama.. terlalu banyak pengalaman yang dilalui tetapi ini cuma cerita perjalanan kami untuk pergi dan balik ke Nanga Merit.. sebahagian gambar diambil dengan kemera handphone jadi harap maaf kalau gambar pudar, dan sebahagian gambar dari kamera Kak Rahah, IBEC..

Kak rahah, Abg Nas, & Abg Jai

perjalanan bermula dengan menaiki bas dari Kota Samarahan ke Sibu sekitar 6-7 jam perjalanan.. game kad monopoli adalah game rasmi kami untuk ekspedisi ini

Bermain kad Monopoli dalam bas, kumpulan pertama

di Sibu, kami bermalam di hotel Li Hua, di mana saya dan Hanif (Pengarah; http://www.alwaysthinkup.blogspot.com/) rasa macam nak pecah kepala menguruskan tempat tinggal, penyelidik import, bekalan makanan, dan macam2 benda remeh juga rumit..

Hanif ridzuan

keesokan harinya kami bertolak dari pengkalan ekspress Sibu, dimana saya dan Hanif pada minggu sebelumnya (menghantar kumpulan pertama) menyedari kehilangan barang bernilai lebih RM15,000 tapi alhamdulillah kami berjaya menemuinya masih terbiar di sebelah sampah sarap.. di situ juga kami hampir ditinggalkan Ekspress dan terpaksa berlari memikul kotak besar separuh pengsan..

pengkalan ekspress Sibu

perjalanan ke Kapit mengambil masa hampir 3 jam menaiki ekspress.. kami singgah sebentar di sini sebelum bertolak semula ke Arang Batu. Kepada Bakal2 cikgu yang nak kena posting, jangan risau sekiranya dihantar ke Kapit, percaya atau tidak di sini ada line 3G celcom..

beberapa jambatan 4 tingkat di kapit
antara juadah yang dijual
ekspress dan tongkang merupakan antara pengangkutan utama

semasa bertolak ke Arang Batu, saya telah diberi amanah untuk membawa Hadiah Hari Jadi pakcik Hume Field dalam kotak polisterin.. Jadi saya berkepit dengan kotak itu sepanjang masa. Disebabkan ekspress telahpun penuh, sebahagian dari kami duduk di atas bumbung dan tepi ekspress sepanjang perjalanan

saya pun duduk di atas ekspress

setibanya di Arang Batu, kami bertukar menaiki kenderaan 4WD yang mengambil masa kira-kira 2 jam perjalanan..

berlabuh di Arang Batu
4WD yang tak lepas JPJ, ada yg cermin pecah, ada mcm dah banyak kali eksiden

disebabkan 4wd ni juga penuh, saya sekali lagi terpaksa duduk di luar kenderaan.. kami terpaksa menutup muka dengan tuala dan baju kerana jalan dipenuhi debu.. sewaktu dalam perjalanan, topi saya dan Hanif melayang ditiup angin (topi Hanif mahal tu, ada nilai estetika lg..ehem..) punggung kami juga terasa sangat terseksa kerana duduk lama di atas papan kayu, dengan jalan berbatu dan cerun tinggi serta banyak lori transformers

jalan berdebu dan selalu tiba-tiba muncul lori transformers
lori transformers - kaya org kt kapit ni banyak guna Mercedes

kami kemudiannya bertukar kenderaan sekali lagi, menaiki Long boat untuk ke tapak penempatan Nanga Merit

Hanif sedih topi hilang. Kanan sekali abg Asri, kiri kak Shima
bot panjang, driver bot paling style adalah apai Goku

kawasan penempatan tu cuma ada beberapa rumah dan kedai untuk shopping, sekolah pula terletak di tepi sungai seberang rumah yang kami tinggal (rumah Temuai). Sekali lagi kepada bakal2 cikgu yg akan di posting ke Nanga Merit, jangan risau ya, lihat sekolahnya cantik siap ada tandas terapung

zahie berposing depan rumah temuai
sekolah
kedai Nanga Merit, siap ada jual DVD lagi
3 orang Chick bersama 3 ekor Chicken

disebabkan rumah temuai tiada bekalan air (waktu kemarau), kami mangambil bekalan air paling dekat dan bersih yang berhampiran (ya air sungai, tapi ni dah kira bersih untuk minum, kat sebelah tu siap ada anjing mandi manda)

mengepam air bekalan
di mana-mana pun ada anjing mengekori kami

di rumah Temuai itu barulah saya tahu apa hadiah yang pakcik Hume dapat.. cis, saya merasa tertipu dan dipergunakan..

pakcik hume dan musang salai

hari berikutnya, saya bertolak ke kawasan perkhemahan yang terletak di hutan juga dengan menaiki long boat.. perjalan yang sepatutnya mengambil masa 45 minit menjadi 2 jam lebih sebab air surut dan kami terpaksa menolak bot melawan arus sampai kaki rasa nak tercabut

hampir setiap 2-5 minit kena turun untuk tolak bot

dan ni merupakan tempat penginapan saya untuk hari-hari berikutnya.. siap ada tandas mewah lagi, berdoalah tidak sakit perut diwaktu tengah malam..

khemah yg cozy
tandas di hilir anak sungai

walaupun dalam hutan, kami dapat makan special, roti canai abg Faisal

Pembuat roti canai diimport khas dari Texas-Tech Univ

anak kelawar yg dinamakan iras nama sy, xtau apalah bg nama sama
group photo selepas memasang perangkap
abg Jai bersama Light trap nya
MrT, ketua projek Zoonosis ini memberi ucapan
bergambar sebelum pulang ke rumah Temuai. Kanan sekalai Abg Saleh, cook kami yg best

selepas 3 hari saya demam dan xmandi, kami pun balik ke kawasan penempatan semula.. pemandu long boat yg agak ganas melanggar semua benda jadi perjalanan balik kami lebih cepat & lancar.. kami bermalam di rumai Temuai dan bersiap untuk balik keesokan harinya..

bot penuh mcm nak karam
langgar pokok tumbang, entah berapa banyak benda yg kami langgar
bermain permainan Labu pada sebelah malam - abg wahap
bergambar malam sebelum berangkat pulang

disebabkan ekspress tidak dapat melalui kawasan jeram Pelagus untuk sampai ke Nanga Merit akibat air surut,  kami menaiki Tongkang untuk pulang ke Kapit. Kawasan jeram Pelagus ni betul-betul bahaya sehingga tongkang yang kami naiki terpaksa membuat 3 point turning di tengah2 sungai deras untuk mengelak batu..

berhimpit dalam tongkang
sebahagian dari jeram Pelagus
(Sumber: http://www.borneo.com.au/sarawak/tours/rej1)

Air deras di Pelagus
(sumber: http://www.kapitdc.sarawak.gov.my/galeri.html)

batu besar betul2 di tepi kami
singgah untuk melepaskan hajat selepas melepasi kawasan jeram

akhirnya kami pun tiba di Sibu dan saya cepat2 pergi cari ubat untuk tahan demam. Keesokan harinya kami pun pulang semula ke Kota Samarahan dengan menaiki Bas (nasib baik Bas xpenuh dan sy boleh duduk di dalam)

sampai di perlabuhan Sibu

so berakhirlah ekspedisi kami di Nanga Merit, dan ini baru cerita tentang perjalanan untuk ke sana, kalau rajin nanti saya akan upload cerita fieldwork kami di sana pulak..

1. bezt!refresh suma kenangan kat ng merit!btw, pendrive berisi gmbr lom sempat dipulangkan. dh pilih, tp jgn anok mun gmbr kmk pilih kurang nilai estetika.suh anip aktifkan blogg!!

2. Okay.. xpa.. hmm, insyaAllah kelak kmk upload field work yg lain gik.. tapi tauk la kmk tok pemalas jd lambat2 kit.. mun rajin ktk post jak pake gmbr kmk amik pn xpa

3. huh...patutlah tido kul 4 pagi..haih...
    by the way, seronok baca..tp yg part sekolah tu, alamak....huu~~..

4. hehe, kena bersemangatkan bila nk pergi posting.. msti dh boleh menyesuaikn diri dlm masa 7 tahun